کردهای خراسان (قوچان شهر مرزداران)
 
 
منوی اصلی
صفحه نخـــــست
چــــاپ صفــــحه
خـــانه كردن وب
ذخـــــیره صفحه
پـست الکترونیک
بایگـــانی مطالب
در باره ی ما
 

به وبلاگ من خوش آمدید
موضاعات
تاریخ و پیشینه مناطق دیدنی و توریستی فرهنگ و هنر شخصیت های معروف آداب و رسوم اختلاط قومی نژادی اخبار
پیوند وبلاگ
جندی شاپور البرز
جی پی اس موتور
جی پی اس مخفی خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان قوچان شهر مرزداران و آدرس ghuchan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی


آرشیو ماهیانه
دی 1392
شهريور 1392
مرداد 1392
تير 1392
نویسندگان
نویسندگان
پیوند وبلاگ
ساختن وبلاگ
شماره پیمان کارها
حمل ته لنجی با ضمانت از دبی
خرید از چین
قلاده اموزشی ضد پارس سگ

:: تمام پیوندها ::
 
طراح قالب و کد های جاوا...

كاربران آنلاين: نفر
تعداد بازديدها:
RSS

طراح قالب و کد های جاوا...

Www.LoxBlog.Com

کد های وجاوا :

خبرنامه وب سایت:







ما نوادگان چه کسانی هستیم؟ یا بهتر بگم اجداد ما چه کسانی هستند ؟

قسمت دوم : دوران حضور اسلام

د رقسمت اول بیشتر قصدم این بود که یه توضیح مختصر در مورد اشکانیها و پارتها بدم تا به اسلام برسم چرا که اصل موضوع ما شناختن اجدادمون برای مشخص کردن نژادمون بود اما وقتی که نوشته هام رو به یکی از دوستان نشون دادم بهم پیشنهاد داد که بیشتر توضیح بدم چرا که بین این دو دوره یه فاصله تاریخی زیادی هست برای مثال برام توضیح داد که مهاجرت آرین ها  که همون آریایی ها هستند ، حکومت مادها ، هخامنشیها ، سلوکیان ، ساسانیان و مطمئناٌ تو سرنوشت مردم فوچان تاثیر داشته ولی  تو این نوشته چیزی از اونها نیومده  من قبلاٌ هم گفتم قصدم از تشکیل این سایت بیان تاریخ قوچان نیست و اینجا برای جواب دادن به این سوال که ما از چه نژادی هستیم مجبور به تکرار تاریخ شدم ولی با توجه به توضیحات دوست خوبم یه مقدار دیگه هم سرچ کردم و از تاریخ میگم اما این نوشته هارو مرجع قرار ندین چون من به یک سری موارد خاص که به نظرم لازمه اشاره کردم باز هم اگه شما هم دوست دارین به این مطالب چیزی اضافه کنین من با کمال میل استقبال می کنم

طبق روایت اوستا ، آرینها بعد از ورود به فلات ایران ، تو شانزده ولایت از جمله  (نسایه) ، ( هرای ) ، و ( اورد ) ساکن شدن . اولی (نسایه) را با نساء که در ده فرسخی سرخس است و نیشابور تطبیق کرده اند دومی (هرای) را با هرات کنونی و سومی (اورد) را با طوس یا غزنه .از این بیان معلوم می شود که در خراسان و قوچان نیز بوده اند. پس پیش از اسلام مردمانی در قوچان بوده اند که از نژاد آرینها بوده اند و زبان فارسی باستان و بعد ها دری داشتند .

سکا ها هم مردمانی بودند که در جنوب روسیه کنونی می زیستند که به اسامی سکا ، سیت ، اسکیت و نیز شناخته می شوند قبیله داهی که شعبه ای از آنها بوده در محلی که محققان کنونی آنجا را با بجنورد و قوچان و درگز تا طوس تطبیق می دهند سکنی داشتند که البته به دلیل اسم داهی آنجا را دهستان می نامیدند به سبب مجاورتی که داهی ها با آرینها داشتند در هم آمیختند تیره سلحشور آپارتی بوجود آمد که اشکانی از این تیره بود و به پارت یا پارث معروفند البته  قوچانیها با مغول  و ترکان غز هم تداخل نژادی دارند.

بانوان در شیلوار کرمانج

در قرن چهارم هجری یکی از قبایل بزرگ ترک که در سواحل جیحون می زیسته اند اندک اندک به جنوب مایل شدند ابتدا خوارزم و سپس سواحل گرگان را گرفته و بومیان آجا را راندند این قبیله بزرگ به دو شعبه کوچکتر ( غز و تغز) تقسیم می شده . گروهی که به ایران آمدند ترکمان نام داشتند که در میانشان طایفه ای از بازماندگان سلجوق نام بوده که به اسم سلجوقیان در ایران و در ناحیه وسیعی ار کشورهای اسلامی پادشاهی کردند. در تاریخ ما ترکان نزدیک نهصد سال پیش از مغول پیدا شده اند .

یک بانوی ترکمن

مغولان در پایان قرن ششم هجری یعنی پس از ترکان در تاریخ پدید آمدند و چون خویشاوندی نزدیک با ترکان داشتند از آن زمان بیشتر ترک و مغول را از یک نژاد دانسته اند.

حمله مغولان

در ایران و در کتب تاریخی بارها از وجود کردها قبل از اسلام نیز صحبت شده اما تاریخ اوایل قرن یازدهم هجری را به عنوان مهاجرت اکراد از غرب ایران به این ناحیه اعلام کرده این امر در حالتی انجام گرفته بود که پراکندگی ترکان غز ، سلاجقه ، و مغول در شمال خراسان ذکر شده .

وسعت حکومت ایلخانان در 725هجری قمری مصادف با 1335 میلادی

 

دقت داشته باشید که با وجود ترکها و مغول و کوچ کردها هنوز زبان اصلی قوچان فارسی است پس میتوان نتیجه گرفت که مردم باستان قوچان فارسی زبان بوده اند و هنوز اصالت خود را حفظ کرده اند.

مسیر حمله مغولان به ایران زمین

مورخها قوچان زمان ورود اسلام به ایران رو با اسامی استوا یا استو خوجان و خبوشان معرفی می کنند.

بعد از ورود اسلام به ایران دانشمندها و تاریخ نویسهای زیادی به قوچان اومدن تمام این مورخهای عرب که به قوچان اومدن از سرسبزی حاصلخیزی و آب بسیار زیاد استوا (یکی از اسمی قوچان در زمان اسلام ) گفتن البته بگم که رمضانعلی شاکری در کتاب اترکنامه در مورد تصرف قوچان می گه ((در سال 31 هجری ابن عامر به خراسان ازجمله ابیورد و نسا (  که مشخسه که قوچان قدیم تو همون نواحی بوده ) لشکر کشید ولی این دو شهر رو با صلح تسلیم و تصرف کرد.))


ما نوادگان چه کسانی هستیم؟ یا بهتر بگم اجداد ما چه کسانی هستند ؟

 

قبل از هر چیزی باید بگم مطالب نوشته شده در این سایت از کتب مختلف و سایتهای مشابه جمع آوری شده و در نهایت خود نگارنده نتیجه گیریهای شخصی رو به اون اضافه کرده .

و یک نکته مهم دیگه اینه که حتی کتب تاریخی وقتی در مورد یک مکان و یا یک واقعه توضیح میدن در واقع حدودی و تقریبی از اون مورد صحبت می کنن بجز مواردی که اسناد اون وجود داشته باشه برای مثال وقتی میگن آشاک یا خبوشان ، همون قوچان فعلیه ، منظور این نیست که این شهر با این شکل تو همین منطقه جغرافیایی از ابتدا وجود داشته تا به ما رسیده بلکه بطور کلی توضیح میدن. شاید آشاک بر گرفته از شهرهای قوچان ، چناران ، شهرکهنه ، درگز وشیروان و بوده باشه که به اسم قوچان فعلی شناخته می شه البته باز هم می گم اینها همه حدس و گمانه مطالب رو بخونین و خودتون نتیجه گیری کنین.

فعلاٌ چون الگو خاصی برای بیان مطلب ندارم سوالاتی رو که تو ذهنم بوده به صورت موردی بیان می کنم

نقشه امپراتوری هخامنشی

امپراطوری هخامنشیان

 قسمت اول : قبل از میلاد تا اسلام

خوشبختانه قوچان در منطقه ای قرار گرفته که تنوع آب و هوایی ، حاصلخیزی ، چراگاه های وصیع و از همه مهمتر عامل آبادی و آبادانی یعنی منابع آب زمینی و زیرزمینی زیادی داره به همین خاطر در طول تاریخ خواهان زیادی داشته. اونطور که تو کتاب اترکنامه نوشته آقای رمضانعلی شاکری اومده حدود 250 سال قبل از میلاد پرتیان به دره اترک اومدن حالا توی این کتابت نوشته که اونها به دره اترک هجوم آوردن نمیدونم منظورش این بوده که قبل از اونها هم کسی بوده و پرتیان به اونها حمله کردن ویا منظورش از هجوم سیل زیاد انسانها بوده خلاصه اینکه پرتیها بعد از سه سال سکنی گزیدن تو این منطقه که سالهای بعد اسمش شده استاونه و یه قسمتی از ایالت پارت شده ، ارشاک  که جنگجوی قوی و شجاعی بوده را به عنوان پادشاه انتخاب می کنند که به عنوان ارشکیان و بعدها اشکانیان شناخته می شن  پس قابل توجه قوچانی های عزیز اگه می خوان یه اسم قشنگ و ایرانی مخصوص قوچانی انتخاب کنن اشکان نزدیکترین اسم موجود توی تاریخ قوچان و ایران است ( این مطلب رو پیرنیا تو کتاب ایران قدیم ثابت می کنه) اینرو هم بگم که پادشاهان اشکانی خودشون رو به اسم های ارشک نامگذاری می کردن و نسب اونها تا به اردشیرها هم رسید که از هخامنشی ها بودن چرا که در کتب تاریخی اسم اردشیر دوم رو ارشک ذکر کردن البته نقل قولهای متفاوت زیاده مثلاٌ:

 حسینقلی ستوده در مجله بررسیهای تاریخی و در موضوع قلمرو دولت اشکانی اینطور گفته (آستاونه که شهر قوچان را نیز شامل می شود یکی از ساتراپهای هجدهگانه دوره اشکانی بوده )

گستره حکومت اشکانیان

امپراطوری اشکانی

 

محمد جواد مشکور تو کتاب تاریخ سیاسی در فصل پارتها یا پهلوان قدیم اینطور می گه ( ارشک سرسلسله پادشاهان اشکانی و پسر فری باپت (یعنی پدر دوست) در حدود 250 سال قبل از میلاد دولت اشکانی را تشکیل داد در آن زمان قبیله پارتی تمام دره اترک و سرزمین نسا را در اختیا داشت شهر آساآک که نزدیک قوچان امروزی ( به نقل از کتب زیادی ، شهر کهنه ) واقع بود پایتخت دولت اشکانی به شمار می رفت در همین شهر بود که قبیله پارتی ارشاک را به عنوان پادشاه برگزیدند .

اشک اول

جغرافی دان و مورخ یونانی ، استرابون  میگه که ( ارشک از مردم سکائی بود و با طایفه خود در دره اترک  می زیست )

سکه درهم.ارشک اشکانی-تصویر ارشک نشسته بر یک چهارپایه، کمانی در دست راست دارد و اطراف آن به یونانی [ΑΡΣΑΚΟΥ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΟΣ] نوشته شده است که به معنی "ارشک شاهنشاه" میباشد. نوع دیگری نیز وجود دارد که در آن نوشته ارشک به زبان پهلوی پارتی نوشته شده است.(در حدود سال 233 تا 211 پیش از میلاد)

و در جای دیگه طبق اسنادی که از نسا ( نسا یکی از شهرهای جنوب شرقی شوروی سابغ بوده که یونانی ها هم به عنوان پارتائونسا ازش یاد کردن پارتائونسا یعنی نسا پارتی) حدود 70 سال پیش به دست اومده که البته اون موقع ترکمنستان بوده و ترکمن ها هم تاجیک هستن این مطلب ثابت شده که ارتخشرکان(ارشکانیان) که پارت بودن تو اون منطقه زندگی می کردن.

از این نقل قولها میشه نتیجه گیری کرد که قبل از پارتها سکائیها تومحدوده شمال خراسان بودن و بعد پارتهای تاجیک اومدن و این منطقه رو تصرف کردن این مطلب ثابت شدست چرا که درحال حاضر قومیتهای تاجیک  هم تو قوچان زندگی می کنن.

File:Scythian Warriors.jpg

جنگجویان سکا

File:Issyk golden man.jpg

لباس یک جنگجوی سکا

File:Behistun.Inscript.Skunkha.jpg

سکونخا پادشاه سکاها در حالی که به بند کشیده شده‌است در سنگ‌نبشته بیستون (از ویژگی‏های پوشش وی کلاه ‏اش است که منسوب به سکاها می‏باشد.)

 

 


آخرین مطالب ...
» کم زیادم نیستیما!!!!!!!!!!!!!
» سوال بعدی که همیشه تو ذهنم بوده اینه که دین یا ادیان اجداد ما چی بوده؟
» ما نوادگان چه کسانی هستیم؟ یا بهتر بگم اجداد ما چه کسانی هستند ؟
» ما نوادگان چه کسانی هستیم؟ یا بهتر بگم اجداد ما چه کسانی هستند ؟
» ما نوادگان چه کسانی هستیم؟ یا بهتر بگم اجداد ما چه کسانی هستند ؟
» ما نوادگان چه کسانی هستیم؟ یا بهتر بگم اجداد ما چه کسانی هستند ؟
» اولین مطلب

Home | FeedBack

Copyright © 2008 LoxBlog.Com . All Rights Reserved. Translation Www.NazTarin.Com